17 апреля 2025 г. состоялась III Всероссийская научно-практическая конференция молодых ученых РАО с международным участием «Традиции и инновации в современном образовательном пространстве».
Цели конференции: определение молодыми учеными страны видения современных педагогических подходов и лучших практик в области гуманитарного и естественнонаучного образования, выявление и обсуждение основных проблем психологической науки и дефектологии в сопровождении образовательного процесса. Ключевой задачей конференции была названа поддержка перспективных исследований молодых ученых страны в области наук об образовании.
Мероприятие собрало 500 человек — от студентов до известных ученых и практиков, что подчеркивает возрастающий интерес к проблемам образования. Представители федеральных и региональных органов власти, осуществляющих управление в сфере образования, молодые ученые РАО, РАН и Международной ассоциации академий наук, молодые руководители, исследователи, преподаватели, аспиранты, магистранты и студенты ведущих университетов и научно-исследовательских институтов страны, методисты и педагогические работники организаций общего образования, деятельность которых связана с областью наук об образовании, обменялись мнениями о влиянии современных технологий на учебный процесс, рассмотрели роль педагогических инноваций и обсудили, как традиционные методы могут гармонично сосуществовать с новыми подходами.
В программу конференции вошли пленарное и секционные заседания (работали секции: «Современные педагогические подходы и лучшие практики в области гуманитарного образования», «Современные педагогические подходы и лучшие практики в области естественнонаучного образования», «Психологические аспекты в образовательном процессе: традиции и современные подходы», «От потенциала к результату: новые горизонты дефектологии»). По окончании дискуссий были подведены итоги форума.
Пленарное заседание
Открыли мероприятие президент Российской академии образования, академик РАО, доктор исторических наук, профессор Ольга Юрьевна Васильева и заместитель президента Российской академии образования, академик РАН, доктор медицинских наук, профессор Геннадий Григорьевич Онищенко.
С докладами выступили:
Подсекция «Правовые аспекты реализации образовательной политики в России»
В рамках секции «Современные педагогические подходы и лучшие практики в области гуманитарного образования» была организована подсекция «Правовые аспекты реализации образовательной политики в России». Ее работой руководил Максим Валерьевич Воронин, доцент кафедры правовой информатики, информационного и цифрового права, директор НОЦ «Цифровая образовательная среда» Юридического факультета МГУ имени М.В. Ломоносова, кандидат юридических наук, доцент РАО.
В качестве эксперта выступила Гульнара Флюровна Ручкина, декан юридического факультета, главный научный сотрудник Центра исследований и экспертиз, профессор кафедры правового регулирования экономической деятельности юридического факультета Финансового университета при Правительстве РФ, ведущий аналитик Центра образовательного законодательства и проблем правоприменения РАО, доктор юридических наук, профессор.
На заседании подсекции с докладами выступили члены НОЦ «Цифровая образовательная среда» и члены НСО кафедры правовой информатики, информационного и цифрового права Юридического факультета МГУ:
Конференция не только стала площадкой для обмена идеями, но и послужила стимулом для молодых ученых, вдохновляя на исследования, которые имеют реальное значение для общества. Их работы помогают формировать образовательную стратегию страны, подчеркивая потребность в адаптации к быстро меняющемуся миру. Конференция стала важным шагом к созданию среды, где традиции образования будут переосмыслены в свете современности, что существенно влияет на будущее общества.
Больше новостей на сайте Юридического факультета МГУ
__________________________________________________________________________________
On April 17th, 2025, the III All-Russian Scientific and Practical Conference of Young Scientists of the Russian Academy of Education with international participation "Traditions and Innovations in the Modern Educational Space" was held.
The aims of the conference were: the determination by young scientists of the country of a vision of modern pedagogical approaches and best practices in the field of humanities and natural science education, the identification and discussion of the main problems of psychological science and defectology in the support of the educational process. The key objective of the conference was stated as the support of promising research by young scientists of the country in the field of educational sciences.
The event gathered 500 individuals, ranging from students to renowned scientists and practitioners, which underscores the growing interest in educational issues. Representatives of federal and regional authorities exercising management in the sphere of education, young scientists from the Russian Academy of Education, the Russian Academy of Sciences, and the International Association of Academies of Sciences, young leaders, researchers, lecturers, postgraduate students, master's students, and students from leading universities and research institutes of the country, methodologists, and pedagogical staff of general education organizations whose activities are related to the field of educational sciences exchanged opinions on the influence of modern technologies on the educational process, considered the role of pedagogical innovations, and discussed how traditional methods can harmoniously coexist with new approaches.
The conference program included plenary and sectional meetings (the following sections operated: "Modern Pedagogical Approaches and Best Practices in the Field of Humanities Education," "Modern Pedagogical Approaches and Best Practices in the Field of Natural Science Education," "Psychological Aspects in the Educational Process: Traditions and Modern Approaches," "From Potential to Result: New Horizons in Defectology"). Upon completion of the discussions, the results of the forum were summarized.
Plenary Session
The event was opened by the President of the Russian Academy of Education, Academician of the Russian Academy of Education, Doctor of Historical Sciences, Professor Olga Yuryevna Vasilyeva, and the Vice-President of the Russian Academy of Education, Academician of the Russian Academy of Sciences, Doctor of Medical Sciences, Professor Gennady Grigoryevich Onishchenko.
The following presentations were delivered:
·Nikita Alekseyevich Krasnoshchekov, Chairman of the Council of Young Scientists and Specialists of the Russian Academy of Education, Associate Professor of the Department of Educational Systems Management of the Faculty of Pedagogical Education of Lomonosov Moscow State University, Member of the Coordinating Council for Youth Affairs in the Scientific and Educational Spheres of the Council under the President of the Russian Federation for Science and Education, Candidate of Historical Sciences, Associate Professor of the Russian Academy of Education ("Cooperation During Confrontation: Scientific and Educational Exchanges Between the USSR and the USA at the Turn of the 1950s-1960s");
·Yekaterina Sergeyevna Solntseva, Deputy Chairman of the Government of the Nizhny Novgorod Region, Member of the Coordinating Council for Youth Affairs in the Scientific and Educational Spheres of the Council under the President of the Russian Federation for Science and Education, Candidate of Technical Sciences ("The Development Trajectory of a Young Scientist. Projects and Support Measures");
·Veniamin Vladimirovich Simonov, Head of the Department of Church History of the Faculty of History of Lomonosov Moscow State University, Doctor of Economic Sciences, Professor ("The History of the Church in Modern Historical Education");
·Yevgeniya Andreyevna Dolgova, Director of the Center for the History of Russian Science and Scientific and Technological Development of the Russian State University for the Humanities, Doctor of Historical Sciences, Professor ("The Proper Combination of Old, Experienced Personnel with Young Individuals Full of Strength and Daring: On Working with Young Scientists in the USSR");
·Yegor Aleksandrovich Zadeba, Associate Professor of the Institute of Nuclear Physics and Technologies, Senior Researcher of the NEVOD Experimental Complex of the National Research Nuclear University MEPhI, Member of the Coordinating Council for Youth Affairs in the Scientific and Educational Spheres of the Council under the President of the Russian Federation for Science and Education, Candidate of Physical and Mathematical Sciences ("Training of Physics Engineers at the National Research Nuclear University");
·Maksim Valeryevich Voronin, Associate Professor of the Department of Legal Informatics, Information and Digital Law, Director of the Scientific and Educational Center "Digital Educational Environment" of the Faculty of Law of Lomonosov Moscow State University, Candidate of Legal Sciences, Associate Professor of the Russian Academy of Education ("Traditions and Innovations in the Implementation of Legal Regulation of Educational Relations in Russia").
Sub-section "Legal Aspects of the Implementation of Educational Policy in Russia"
Within the framework of the section "Modern Pedagogical Approaches and Best Practices in the Field of Humanities Education," the sub-section "Legal Aspects of the Implementation of Educational Policy in Russia" was organized. Its work was led by Maksim Valeryevich Voronin, Associate Professor of the Department of Legal Informatics, Information and Digital Law, Director of the Scientific and Educational Center "Digital Educational Environment" of the Faculty of Law of Lomonosov Moscow State University, Candidate of Legal Sciences, Associate Professor of the Russian Academy of Education.
Gulnara Flyurovna Ruchkina, Dean of the Faculty of Law, Chief Researcher of the Center for Research and Expertise, Professor of the Department of Legal Regulation of Economic Activity of the Faculty of Law of the Financial University under the Government of the Russian Federation, Leading Analyst of the Center for Educational Legislation and Problems of Law Enforcement of the Russian Academy of Education, Doctor of Legal Sciences, Professor, acted as an expert.
At the meeting of the sub-section, presentations were delivered by members of the Scientific and Educational Center "Digital Educational Environment" and members of the Student Research Society of the Department of Legal Informatics, Information and Digital Law of the Faculty of Law of Moscow State University:
·Roman Denisovich Danilin, 2nd year postgraduate student of the Department of Legal Informatics, Information and Digital Law ("Digital Platforms and Gamification in the Teaching of Legal Disciplines: A Modern Pedagogical Approach");
·Stepan Khazarosovich Gadziyan, 2nd year student of the Faculty of Law of Moscow State University ("The Legal Regime of Students' Personal Data in the Implementation of Digital Platforms in Education");
·Galina Ivanovna Golubeva, 2nd year student of the Faculty of Law of Moscow State University ("Legal Regulation of the Use of Information Technologies in the Sphere of Education");
·Liliya Yevgenyevna Zotova, 2nd year student of the Faculty of Law of Moscow State University ("Legal Foundations of the Informatization of Modern Education: An Aspect of Legal Categories");
·Samira Magomedovna Ausheva, 1st year student of the Faculty of Law of Moscow State University ("Legal Risks of Using Neural Networks in Educational Activities");
·Yegor Olegovich Borodin, 1st year student of the Faculty of Law of Moscow State University ("Private Life as an Interdisciplinary Category: Aspects of the Sphere of Education");
·Daniil Pavlovich Filatov, 1st year student of the Faculty of Law of Moscow State University ("State Digital Platforms: Use in the Education System").
The conference not only became a platform for the exchange of ideas but also served as an impetus for young scientists, inspiring research that has real significance for society. Their work helps to shape the country's educational strategy, emphasizing the need for adaptation to a rapidly changing world. The conference was an important step towards creating an environment where educational traditions will be rethought in the light of modernity, which significantly affects the future of society.
Цели конференции: определение молодыми учеными страны видения современных педагогических подходов и лучших практик в области гуманитарного и естественнонаучного образования, выявление и обсуждение основных проблем психологической науки и дефектологии в сопровождении образовательного процесса. Ключевой задачей конференции была названа поддержка перспективных исследований молодых ученых страны в области наук об образовании.
Мероприятие собрало 500 человек — от студентов до известных ученых и практиков, что подчеркивает возрастающий интерес к проблемам образования. Представители федеральных и региональных органов власти, осуществляющих управление в сфере образования, молодые ученые РАО, РАН и Международной ассоциации академий наук, молодые руководители, исследователи, преподаватели, аспиранты, магистранты и студенты ведущих университетов и научно-исследовательских институтов страны, методисты и педагогические работники организаций общего образования, деятельность которых связана с областью наук об образовании, обменялись мнениями о влиянии современных технологий на учебный процесс, рассмотрели роль педагогических инноваций и обсудили, как традиционные методы могут гармонично сосуществовать с новыми подходами.
В программу конференции вошли пленарное и секционные заседания (работали секции: «Современные педагогические подходы и лучшие практики в области гуманитарного образования», «Современные педагогические подходы и лучшие практики в области естественнонаучного образования», «Психологические аспекты в образовательном процессе: традиции и современные подходы», «От потенциала к результату: новые горизонты дефектологии»). По окончании дискуссий были подведены итоги форума.
Пленарное заседание
Открыли мероприятие президент Российской академии образования, академик РАО, доктор исторических наук, профессор Ольга Юрьевна Васильева и заместитель президента Российской академии образования, академик РАН, доктор медицинских наук, профессор Геннадий Григорьевич Онищенко.
С докладами выступили:
- Никита Алексеевич Краснощеков, председатель совета молодых ученых и специалистов РАО, доцент кафедры управления образовательными системами факультета педагогического образования МГУ имени М.В. Ломоносова, член координационного совета по делам молодежи в научной и образовательной сферах Совета при Президенте РФ по науке и образованию, кандидат исторических наук, доцент РАО («Сотрудничество в период конфронтации: научно-образовательные обмены СССР и США на рубеже 1950-х — 1960-х годов»);
- Екатерина Сергеевна Солнцева, заместитель председателя правительства Нижегородской области, член координационного совета по делам молодежи в научной и образовательной сферах Совета при Президенте РФ по науке и образованию, кандидат технических наук («Траектория развития молодого ученого. Проекты и меры поддержки»);
- Вениамин Владимирович Симонов, заведующий кафедрой истории церкви исторического факультета МГУ имени М.В. Ломоносова, доктор экономических наук, профессор («История церкви в современном историческом образовании»);
- Евгения Андреевна Долгова, директор Центра истории российской науки и научно-технологического развития Российского государственного гуманитарного университета, доктор исторических наук, профессор («Правильное сочетание старых, опытных кадров с молодыми, полными сил и дерзаний: о работе с научной молодежью в СССР»);
- Егор Александрович Задеба, доцент Института ядерной физики и технологий, старший научный сотрудник экспериментального комплекса НЕВОД НИЯУ МИФИ, член координационного совета по делам молодежи в научной и образовательной сферах Совета при Президенте РФ по науке и образованию, кандидат физико-математических наук («Подготовка инженеров-физиков в национальном исследовательском ядерном университете»);
- Максим Валерьевич Воронин, доцент кафедры правовой информатики, информационного и цифрового права, директор НОЦ «Цифровая образовательная среда» Юридического факультета МГУ имени М.В. Ломоносова, кандидат юридических наук, доцент РАО («Традиции и инновации при осуществлении правового регулирования образовательных отношений в России»).
Подсекция «Правовые аспекты реализации образовательной политики в России»
В рамках секции «Современные педагогические подходы и лучшие практики в области гуманитарного образования» была организована подсекция «Правовые аспекты реализации образовательной политики в России». Ее работой руководил Максим Валерьевич Воронин, доцент кафедры правовой информатики, информационного и цифрового права, директор НОЦ «Цифровая образовательная среда» Юридического факультета МГУ имени М.В. Ломоносова, кандидат юридических наук, доцент РАО.
В качестве эксперта выступила Гульнара Флюровна Ручкина, декан юридического факультета, главный научный сотрудник Центра исследований и экспертиз, профессор кафедры правового регулирования экономической деятельности юридического факультета Финансового университета при Правительстве РФ, ведущий аналитик Центра образовательного законодательства и проблем правоприменения РАО, доктор юридических наук, профессор.
На заседании подсекции с докладами выступили члены НОЦ «Цифровая образовательная среда» и члены НСО кафедры правовой информатики, информационного и цифрового права Юридического факультета МГУ:
- Роман Денисович Данилин, аспирант 2 года обучения кафедры правовой информатики информационного и цифрового права («Цифровые платформы и геймификация в преподавании юридических дисциплин: современный педагогический подход»);
- Степан Хазаросович Гадзиян, студент 2 курса Юридического факультета МГУ («Правовой режим персональных данных обучающихся при внедрении цифровых платформ в образовании»);
- Галина Ивановна Голубева, студент 2 курса Юридического факультета МГУ («Правовое регулирование использования информационных технологий в сфере образования»);
- Лилия Евгеньевна Зотова, студент 2 курса Юридического факультета МГУ («Правовые основы информатизации современного образования: аспект юридических категорий»);
- Самира Магомедовна Аушева, студент 1 курса Юридического факультета МГУ («Правовые риски использования нейросетей в образовательной деятельности»);
- Егор Олегович Бородин, студент 1 курса Юридического факультета МГУ («Частная жизнь как междисциплинарная категория: аспекты сферы образования»);
- Даниил Павлович Филатов, студент 1 курса Юридического факультета МГУ («Государственные цифровые платформы: использование в системе образования»).
Конференция не только стала площадкой для обмена идеями, но и послужила стимулом для молодых ученых, вдохновляя на исследования, которые имеют реальное значение для общества. Их работы помогают формировать образовательную стратегию страны, подчеркивая потребность в адаптации к быстро меняющемуся миру. Конференция стала важным шагом к созданию среды, где традиции образования будут переосмыслены в свете современности, что существенно влияет на будущее общества.
Больше новостей на сайте Юридического факультета МГУ
__________________________________________________________________________________
On April 17th, 2025, the III All-Russian Scientific and Practical Conference of Young Scientists of the Russian Academy of Education with international participation "Traditions and Innovations in the Modern Educational Space" was held.
The aims of the conference were: the determination by young scientists of the country of a vision of modern pedagogical approaches and best practices in the field of humanities and natural science education, the identification and discussion of the main problems of psychological science and defectology in the support of the educational process. The key objective of the conference was stated as the support of promising research by young scientists of the country in the field of educational sciences.
The event gathered 500 individuals, ranging from students to renowned scientists and practitioners, which underscores the growing interest in educational issues. Representatives of federal and regional authorities exercising management in the sphere of education, young scientists from the Russian Academy of Education, the Russian Academy of Sciences, and the International Association of Academies of Sciences, young leaders, researchers, lecturers, postgraduate students, master's students, and students from leading universities and research institutes of the country, methodologists, and pedagogical staff of general education organizations whose activities are related to the field of educational sciences exchanged opinions on the influence of modern technologies on the educational process, considered the role of pedagogical innovations, and discussed how traditional methods can harmoniously coexist with new approaches.
The conference program included plenary and sectional meetings (the following sections operated: "Modern Pedagogical Approaches and Best Practices in the Field of Humanities Education," "Modern Pedagogical Approaches and Best Practices in the Field of Natural Science Education," "Psychological Aspects in the Educational Process: Traditions and Modern Approaches," "From Potential to Result: New Horizons in Defectology"). Upon completion of the discussions, the results of the forum were summarized.
Plenary Session
The event was opened by the President of the Russian Academy of Education, Academician of the Russian Academy of Education, Doctor of Historical Sciences, Professor Olga Yuryevna Vasilyeva, and the Vice-President of the Russian Academy of Education, Academician of the Russian Academy of Sciences, Doctor of Medical Sciences, Professor Gennady Grigoryevich Onishchenko.
The following presentations were delivered:
·Nikita Alekseyevich Krasnoshchekov, Chairman of the Council of Young Scientists and Specialists of the Russian Academy of Education, Associate Professor of the Department of Educational Systems Management of the Faculty of Pedagogical Education of Lomonosov Moscow State University, Member of the Coordinating Council for Youth Affairs in the Scientific and Educational Spheres of the Council under the President of the Russian Federation for Science and Education, Candidate of Historical Sciences, Associate Professor of the Russian Academy of Education ("Cooperation During Confrontation: Scientific and Educational Exchanges Between the USSR and the USA at the Turn of the 1950s-1960s");
·Yekaterina Sergeyevna Solntseva, Deputy Chairman of the Government of the Nizhny Novgorod Region, Member of the Coordinating Council for Youth Affairs in the Scientific and Educational Spheres of the Council under the President of the Russian Federation for Science and Education, Candidate of Technical Sciences ("The Development Trajectory of a Young Scientist. Projects and Support Measures");
·Veniamin Vladimirovich Simonov, Head of the Department of Church History of the Faculty of History of Lomonosov Moscow State University, Doctor of Economic Sciences, Professor ("The History of the Church in Modern Historical Education");
·Yevgeniya Andreyevna Dolgova, Director of the Center for the History of Russian Science and Scientific and Technological Development of the Russian State University for the Humanities, Doctor of Historical Sciences, Professor ("The Proper Combination of Old, Experienced Personnel with Young Individuals Full of Strength and Daring: On Working with Young Scientists in the USSR");
·Yegor Aleksandrovich Zadeba, Associate Professor of the Institute of Nuclear Physics and Technologies, Senior Researcher of the NEVOD Experimental Complex of the National Research Nuclear University MEPhI, Member of the Coordinating Council for Youth Affairs in the Scientific and Educational Spheres of the Council under the President of the Russian Federation for Science and Education, Candidate of Physical and Mathematical Sciences ("Training of Physics Engineers at the National Research Nuclear University");
·Maksim Valeryevich Voronin, Associate Professor of the Department of Legal Informatics, Information and Digital Law, Director of the Scientific and Educational Center "Digital Educational Environment" of the Faculty of Law of Lomonosov Moscow State University, Candidate of Legal Sciences, Associate Professor of the Russian Academy of Education ("Traditions and Innovations in the Implementation of Legal Regulation of Educational Relations in Russia").
Sub-section "Legal Aspects of the Implementation of Educational Policy in Russia"
Within the framework of the section "Modern Pedagogical Approaches and Best Practices in the Field of Humanities Education," the sub-section "Legal Aspects of the Implementation of Educational Policy in Russia" was organized. Its work was led by Maksim Valeryevich Voronin, Associate Professor of the Department of Legal Informatics, Information and Digital Law, Director of the Scientific and Educational Center "Digital Educational Environment" of the Faculty of Law of Lomonosov Moscow State University, Candidate of Legal Sciences, Associate Professor of the Russian Academy of Education.
Gulnara Flyurovna Ruchkina, Dean of the Faculty of Law, Chief Researcher of the Center for Research and Expertise, Professor of the Department of Legal Regulation of Economic Activity of the Faculty of Law of the Financial University under the Government of the Russian Federation, Leading Analyst of the Center for Educational Legislation and Problems of Law Enforcement of the Russian Academy of Education, Doctor of Legal Sciences, Professor, acted as an expert.
At the meeting of the sub-section, presentations were delivered by members of the Scientific and Educational Center "Digital Educational Environment" and members of the Student Research Society of the Department of Legal Informatics, Information and Digital Law of the Faculty of Law of Moscow State University:
·Roman Denisovich Danilin, 2nd year postgraduate student of the Department of Legal Informatics, Information and Digital Law ("Digital Platforms and Gamification in the Teaching of Legal Disciplines: A Modern Pedagogical Approach");
·Stepan Khazarosovich Gadziyan, 2nd year student of the Faculty of Law of Moscow State University ("The Legal Regime of Students' Personal Data in the Implementation of Digital Platforms in Education");
·Galina Ivanovna Golubeva, 2nd year student of the Faculty of Law of Moscow State University ("Legal Regulation of the Use of Information Technologies in the Sphere of Education");
·Liliya Yevgenyevna Zotova, 2nd year student of the Faculty of Law of Moscow State University ("Legal Foundations of the Informatization of Modern Education: An Aspect of Legal Categories");
·Samira Magomedovna Ausheva, 1st year student of the Faculty of Law of Moscow State University ("Legal Risks of Using Neural Networks in Educational Activities");
·Yegor Olegovich Borodin, 1st year student of the Faculty of Law of Moscow State University ("Private Life as an Interdisciplinary Category: Aspects of the Sphere of Education");
·Daniil Pavlovich Filatov, 1st year student of the Faculty of Law of Moscow State University ("State Digital Platforms: Use in the Education System").
The conference not only became a platform for the exchange of ideas but also served as an impetus for young scientists, inspiring research that has real significance for society. Their work helps to shape the country's educational strategy, emphasizing the need for adaptation to a rapidly changing world. The conference was an important step towards creating an environment where educational traditions will be rethought in the light of modernity, which significantly affects the future of society.